Pon 11.30 M-VI VDAK 1-DAV-211 Vizuálne dáta kultúrneho dedicstva


Predmet ponúka vedomosti v dynamicky sa rozvíjajúcej oblasti spracovania a prezentácie velkých vizuálnych dát kultúrneho dedicstva. Absolventky-ti sa oboznámia s bezkontaktným skenovaním (Cruse), pravidlami a metódami efektívnej autorskej práce a najmodernejšími technológiami podla odporúcaní ACM Computing Curriculum. Projekty na popremýšlanie     WHC       EU       SK       TLK       Minerva 10

Vedomosti sa hodnotia na dvoch písomných testoch (midterm na prednáške v 7. tyzdni, 40 minut=bodov, final po poslednej prednáške, 60). Na absolvovanie predmetu treba nadpolovicu bodov na oboch testoch. Know-how možno využit aj v bakalárkach, zatial 4, ukázatelné na prstoch za pár sekúnd... hviezdy, hudba, dva "rovnaké" obrázky, 3D.

Podpora poznamok 2023: No. 1-4, 6       No. 5       Web Writing       Tabule VDAK 1-6       VisualDataScience@CU PDF

Online normy-metodika-vyznam-vyskum: Hora svetla //mid 2023       VisualDataScience, video 90 min 30/3/22       Model vtipu, video 50 min       Zaujimave prezentacie, video 95 min       Ritual Europeana pdf       mp4 69 min

RUZICKY, E. et al. 1995. Pocitacova grafika a spracovanie obrazu. Kap. 1, 15-20.
ŽÁRA, J. 2000. VRML-97...       Mpeg4 fast       MPEG portal       PREMO       Sedris
CIDOC CRM, CZ fast       CIDOC CRM       EUROPEANA Data Model       X3D @ Web3D

NATALE, M. T. et al. 2012. Handbook on virtual exhibitions and virtual performances.
CAFFO, R. et al. 2008. Handbook on cultural web user interaction.
BOHUMELOVÁ, M. et al. 2015. Rituál múzea v digitálnom veku.       CRUSE research:       BERGER-HALADOVÁ, Z. et al. 2023. LRFB?LLa...
BOHDAL, R. 2020. Zariadenia pre rozšírenú a virtuálnu realitu       3D modely       ELIAS, P. et al. 2003. Bakhtinian Understanding to Web Graphics       Gygli_The_Interestingness...       FERKO, A. et al. Virtualny svet 2012

BERNERS-LEE, T. et al. 2001. The Semantic Web. Scientific American, May 2001.       CityGML       COLLADA
FERKO, A. et al. 2011. Schola Ludus, Serious Games and Measurement of Interestingness
FERKO, A. 2012. Vyznam virtualneho muzea       RHYNE, M.T. 1999. A Commentary on GeoVRML       Appraisal theory       Rhetoric


PrezentacieVdak2022:       Welcome 16/2       virtBrat 16/2, 55 min       Entymeme 23/2       UX 30/2       MMobjekt 2/3       XXX 9/3       xx 16/3       Entymeme 23/3      

SarajevoCGMI/Storytelling:     StoryEtc.     RhetoricsEtc.


Tréning na postupné tvorivé sebazdokonalenie v jazykoch digitálneho kultúrneho dedicstva. Špecifikujte každý den co najpodrobnejšie jednu Vám co najzaujímavejšiu vec, službu, komunikát, aplikáciu VR/AR/MR (ciel, požiadavky, kontextový diagram, obmedzenia, príklady použitia, aplikácie, cielové skupiny, architektúra, sémantika, metaforika, analógie, finty, triky, nápady...) Neúspech premente (Altshuller 22/40) na rozšírenie svojho kultúrneho kapitálu (nový pojem, iný postup, nebývalá otázka...).